ساعات کاری:شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر

info[@]zagroscnc.com

علت محبوبیت نمای رومی چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

اولین عامل در جذب کاربر نمای ساختمان‌ها است به طوری که نما می‌تواند نشانه‌ای از کیفیت و معماری ساختمان باشد. همواره نماهای مختلف کاربردها و سبک‌های معماری خاصی را معرفی می‌کنند و از آنجا که نمای رومی به عنوان یکی از نماهای پرکاربرد در کشور است، از این رو در این بخش علت محبوبیت نمای رومی مورد بررسی قرار گرفته است، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان با ما همراه باشید.

منشا نمای رومی کجاست؟
کلیه المان های موجود در نمای ساختمان رومی از معماری روم باستان الهام گرفته است. از آنجا که در قرن های 5 تا 8 میلادی روم به شدت تحت تاثیر هنر و معماری یونان قرار داشت، لذا در این زمان در زمینه‌ هنر و معماری پیشرفت‌های بسیاری کرد. در قرن ۹ میلادی با افزایش قدرت روم، معماری رومی در اروپا نیز گسترش یافت و سپس بسیاری از ساخت و سازهای اصلی نظیر قصرها و کلیساها به سبک رومی ساخته شدند.

انواع نما از نظر سبک کدام اند؟

به طور کلی جدا از متریال سازنده نما دسته بندی سبک انواع نماهای ساختمان عبارتند از:
• نمای کلاسیک
• نمای معاصر
• نمای مدرن
• نمای مینیمال

نمای رومی چیست و از متریالی ساخته می شود؟

نمای رومی الهام گرفته از سبک معماری خاص کلاسیک روم و یونان است اما با ورود این نما به ایران در گذر زمان، المان‌هایی از ایران باستان نیز به آن افزوده شد. نمای رومی که در دسته نمای کلاسیک قرار دارد با توجه به وجود المان‌های شاخص در طراحی و اجرای این نما در جلب توجه کردن بسیار بارز است. نمای رومی با معماری تقریباً پیچیده و مصالح ساختمانی گران قیمت( سنگ‌های طبیعی مرمر، گرانیت و تراورتن) در تصور عموم برای ساختمان‌های لوکس و طبقه مرفه جامعه است در حالی که این نما را می توان در بسیاری از ساختمان‌ها و آپارتمان‌های امروزی مشاهده کرد.

دلایل محبوبیت اجرای نمای رومی در ایران چیست؟

از دلایل متعدد محبوبیت نمای رومی در ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:


قیمت پایین مصالح
ساخت نماهای رومی با استفاده از مصالحی نظیر سنگ مرمر و تراورتن انجام می شود و از آنجا که استفاده از تراورتن در ایران بسیار راحت و با کمترین هزینه صورت می پذیرد لذا بسیاری از پیمانکاران و سازندگان ساختمان های شخصی با کمترین هزینه ممکن یک نمای مجلل و زیبا برای ساختمان می سازند.

برجسته کردن نمای ساختمان
امروزه بسیاری از پیمانکاران ساختمانی جهت جلب توجه خریداران به سمت ساختمان و القا حس مثبت و اطمینان بخشی از سازه در ذهن مشتری تلاش می‌کنند که تا اندازه ممکن به زیباسازی نمای ساختمان اقدام کنند. در واقع وجود المان‌های بسیار شاخص در نماهای رومی این نقش را بهتر از هر سبک و متریال دیگری ایفا می کند. وجود ستون‌ها در نمای رومی حس مستحکم بودن سازه را در ذهن خریدار تداعی خواهد کرد.

تناسبات فرهنگی نمای رومی با فرهنگ ایرانی
نمای رومی با فرهنگ جامعه کنونی ایران سازگاری دارد که این سازگاری را می‌توان در ورود بسیاری از فاکتورهای معماری به کار رفته در تاریخ ایران باستان به ویژه دوران هخامنشیان و آثاری نظیر تخت جمشید در نمای رومی ساختمان‌های امروزی مشاهده کرد.

ویژگی‌های شاخص نمای رومی کدام اند؟
نوع المان‌های موجود در نمای رومی باعث می شود تا یک نما به صورت نمای رومی کار شود که از بارزترین این المان‌ ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
در این نما از ستون‌هایی کوتاه و منحنی شکل در اندازه‌های کوچک و بزرگ استفاده می شود.
در بخش‌های مختلف نما سر ستون هایی به کار گرفته می شود.
قوس‌های بزرگ و نقش‌های برجسته( بیشتر در بالا روزنه‌های داخل نمای جلویی ساختمان مانند در و پنجره‌ها) در این نما وجود دارد.
در این گونه نما از اشکال هندسی استفاده می شود.
بیشتر فاکتورهای بصری موجود در نمای رومی به شکل قرینه و متوازن طراحی شده‌اند.
از آنجا رنگ سفید القاکننده‌ ویژگی هایی چون کمال، خلوص، خودکفایی و برابری است و جلوه‌ای پرشکوه به فضا می‌بخشد لذا نمای رومی نوعی عظمت و رفاه را در تصور عموم تداعی خواهد کرد.

مزایای نمای رومی چیست؟

عمده‌ترین مزایای نمای رومی عبارتند از:
استفاده از مصالح سخت و محکم با مقاومت مناسب در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
ماندگاری بالای این نوع نما و افزایش طول عمر ساختمان
برجسته سازی نمای ساختمان در یک منطقه
سازگاری با فرهنگ عامه مردم ایران
ارزان و در دسترس بودن مصالح مورد استفاده در این نوع نما
وجود بسیاری از اجزای نماهای رومی به صورت پیش ساخته که با اجرای راحت آن، سرعت اجرای نما نیز سریع‌تر خواهد بود. مانند سرستون سنگی و پا ستون سنگی

نمای رومی در کجا ساخته می شود؟

در کارخانه های تولید کننده نماهای ساختمانی می توان انواع نمای رومی جدید، نمای رومی ساده و نمای رومی ایرانی را مشاهده کرد. در واقع کارخانه نمای رومی تولید کننده این نوع نما به صورت عمده می باشد.
همواره انتخاب طرح، جنس و رنگ نما به انتخاب سازنده ساختمان بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *