ساعات کاری:شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر

info[@]zagroscnc.com

بررسی مزایا و معایب نمای رومی

5/5 - (4 امتیاز)

در بین انواع نماهای کلاسیک، نمای رومی محبوبیت بسیار زیادی دارد و در پروژه های طراحی نما مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. در واقع این نما ابتدا از روم باستان سرچشمه گرفت و بعد از مدتی در سراسر اروپا، سپس در کل دنیا فراگیر شد و به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. نمای رومی از معماری‌های یونان الهام گرفته شده و به واسطه هنر معماران رومی به یک سبک منحصر به فرد تبدیل شد.
البته گفته می‌شود که این سبک معماری صرفا امضای معماران رومی نیست و در حال حاضر می‌توانیم این سبک نما را در بناهای تاریخی ایران از قبیل تخت جمشید نیز مشاهده کنیم.

مزایا و ویژگی های نمای رومی:

در ابتدا به مزایا و ویژگی های منحصر به فرد این نما می‌پردازیم.

  • سازگاری با فرهنگ‌ مردم ایران
    یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث محبوبیت این نما در بین عموم مردم شده است، سازگاری و نزدیکی آن با فرهنگ و تمدن ایرانی است. در واقع این نوع نما شباهت بسیار زیادی با معماری ایرانی در دوره هخامنشی دارد. با مقایسه نماهای ایرانی و رومی می‌توانیم به جزئیات و المان‌های ساختاری مشترک زیادی پی ببریم. این شباهت‌ها سبب سازگاری هرچه بیشتر عموم افراد جامعه و تمایل بیشتر آنها به استفاده از این نماها شده است.
    در نتیجه می‌توانیم قرابت فرهنگی و تمدنی ایران و روم در زمینه معماری را یکی از مزایای نمای رومی به حساب آوریم.
  • ویژگی های منحصر به فرد ساختاری
    همانطور که در ابتدای ذکر کردیم، نمای رومی المان‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. به عنوان اصلی ترین ویژگی این نوع نما باید به رنگ کرم و سفید غالب در آن اشاره کنیم که می‌تواند اکثر سلایق را پوشش دهد. همچنین وجود سرستون سنگی کوتاه و بلند در بخش‌های مختلف منزل ظاهری اصیل را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این ویژگی‌ها، میزان دقت در پرداختن به جزئیات در اجرای نمارومی با سنگ بسیار حائز اهمیت است.
    پس می‌توانیم بگوییم که یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی نمای رومی، منحصر به فرد بودن و عناصر هنری موجود در آن است.
  • پیچیدگی کمتر نسبت به معماری اسلامی
    در آخر باید به سادگی در طراحی معماری رومی اشاره کنیم. در واقع این نمای کلاسیک ساختاری ساده داشته و در مقایسه با معماری اسلامی پیچیدگی های نسبتا کمتری دارد.
    در نتیجه نمای رومی نسبت به دیگر نماهای شاخص، به سادگی قابل اجرا می‌باشد. این موضوع در حالی است که انجام معماری اسلامی در نماسازی مستلزم وجود نیروهای مجرب و متخصص در این زمینه است و به همین منظور چالش های بیشتری در هنگام طراحی مشاهده می‌شود.

    پس ساختار ساده و درعین حال زیبا و منحصر به فرد نما رومی را می توان از دیگر مزیت های آن بر شمرد.

معایب نمای رومی:

از معایب این نمای کلاسیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• هزینه های زیاد طراحی
• اتلاف انرژی زیاد
• خطر تخریب
هزینه های زیاد طراحی:
به طور کلی سنگ مرمر متریال اصلی تشکیل دهنده نمای رومی بوده که به واسطه ظاهر خاص و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، از قیمت بالایی برخوردار است. در نتیجه استفاده از سنگ مرمر در طراحی ساخت این نما هزینه‌های زیادی را شامل می‌شود. همچنین دیگر سنگ اصلی مورد استفاده در ساخت نمای رومی، سنگ تراورتن است که اگرچه نسبت به مرمر قیمت کمتری دارد، ولی به طور کلی هر متر مربع آن در کارخانه تولید نما رومی قیمت بالایی خواهد داشت. در نتیجه می‌توانیم یکی از معایب اصلی این نما را هزینه‌های بالایی بدانیم که افراد در پروسه طراحی نمای رومی در بخش‌های مختلف از قبیل انواع سرستون سنگی، پای ستون و بدنه با آن مواجه هستند.
پس در صورتی که قصد ندارید بودجه زیادی را برای ساخت نما اختصاص دهید، این نمای کلاسیک گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

  • اتلاف انرژی زیاد:
    همانطور که ذکر کردیم یکی از ویژگی‌های ظاهری اصلی نمای رومی پنجره‌های بزرگ‌ و سقف بلند است. به واسطه این المان‌های ساختاری، در فصل سرد زمستان اتلاف انرژی زیادی رخ می‌دهد.
    پس به عنوان یکی دیگر از معایب نمای رومی باید به این مورد اشاره کنیم.
  • خطر تخریب:
    باید بدانید که اگر نمای رومی به صورت اصولی و استاندارد زیر نظر کارشناسان مجرب طراحی نشود، احتمال تخریب و کنده شدن بخش‌هایی از آن مثل سرستون سنگی وجود دارد. این موضوع سبب شده تا بسیاری از کارشناسان اجرای نمارومی با سنگ، در مناطق زلزله خیز را پر ریسک بدانند. در نتیجه قبل از اجرای این نمای کلاسیک، باید به این نکته مهمی توجه ویژه‌ای داشته باشید تا از بروز هر گونه خطر جانی و مالی جلوگیری کنید.

اجرای نمای رومی با سنگ، یک انتخاب اصیل و پر ریسک:

با توجه به موارد ذکر شده، باید بگوییم که اجرای نمای کلاسیک پرهزینه بوده و ریسک بالایی دارد، اما در صورتی که بودجه و نیروهای متخصص معماری را در اختیار دارید، می‌توانیم به صورت اصولی اقدام به اجرای این پروسه نمایید.
در نتیجه اگر قصد اجرای نمارومی با سنگ را دارید، بهتر است ابتدا از بابت هزینه‌ها برآوردی دقیق داشته باشید و سپس با بهره گیری از هنر و تخصص نیروهای مجرب در زمینه معماری رومی یا استفاده از متریال‌های کارخانه تولید نما رومی، اقدامات لازم را به عمل آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *